Pages

Wednesday, March 3, 2010

Pengunaan CC dan BCC untuk emailPengunaan CC dan BCC untuk email

Email
Tahukah anda jika anda menghatar email forward ataupun ingin menghantar email kepada orang ramai dalam satu senarai adalah tidak beretika dengan meletakkan semuanya di dalam ruangan to : apatah lagi dengan meletakkan senarai yang banyak di dalam senarai CC:(carbon copy). Cara menghantar email untuk senarai yang banyak perlu diletakkan di dalam ruangan BCC: (blind carbon copy)


Dengan cara BCC ini, penerima email hanya mengetahui email dari penghantar sahaja tanpa mengetahui email-email lain yang dihantar.
Cara ini juga dapat mengurangkan spam di mana penerima email lain tidak mempunyai email orang lain di dalam inbox mereka.
Diharap selepas ini jika anda ingin mem”forward” email lawak, info dan lain-lain anda digalakkan menggunakan ruangan BCC.
Selamat mencuba dan selamat memberitahu rakan-rakan lain.

2 komen:

Anonymous said...

sedare..
sy mmg xpham klu bab2 ni..
cc n bcc 2 ape??
slame ni anta email x boh pon mnde alah ni..

s H a R k a.k.a pantherjerung said...

"CC" n "BCC" ni ade kt email2 kte..cube saudari tngk btol2..ade "To", "CC", dan "BCC". "To" ini kte bleh jgk anta ke ramai org, tp stiap email yg saudari anta itu,ade tersenarai skali nama2 org len..dan bleh menyebabkn spam..tp klu kte gune "CC" dan "BCC",spam dan list org yg kte hantar ke ramai org td x d list kn namany stiap sorg utk setiap msg d terima...klu gune "To", setiap message yg d terima akn ada nama sume org yg saudari sent ramai2 tu...

Post a Comment