Pages

Thursday, February 3, 2011

Bagaimana Ingin Membuat PC Anda Laju Seperti Ketika Baru Membelinya

Salah satu hal yang paling frustrating dalam hidup adalah ketika komputer menjadi lambat.

Setiap beberapa tahun, kita membeli sebuah PC baru yang mahal dan gembira kerana dapat berjalan dengan lancar dan laju, menjalankan aplikasi , dan membuka banyak laman web. Tak kisah dan makin lama makin membuat kita menarik-narik rambut ketika menunggu applikasi di buka.
Mengapa ini terjadi? Ternyata jawabannya sebenarnya cukup mudah dan anda tidak perlu "teknikal" untuk memahami penyebab dan penyelesaian.

Khabar baik: Ini bukan peranti(hardware) komputer itulah yang bermasalah. Dalam kebanyakan kes, hardware yang anda miliki adalah sempurna dan mampu menjadi dikembalikan ke kepaada asal dan berguna dalam keadaan laju dengan sedikit usaha.

Sebaliknya, masalah terletak dengan perubahan yang berlaku pada perisian PC. Dua penyebab yang paling umum mengapa PC menjadi lambat(bersama-sama dengan penyelesaian mudah) adalah:

Masalah yang paling utama adalah MASALAH REGISTERY

Setiap kali anda (atau kawan-kawan anda) membuka sebuah aplikasi, permainan, atau fail, registery perisian PC anda akan dikemaskini dengan arahan baru yang diperlukan untuk mengendalikan aplikasi tersebut. Namun, ketika item tersebut akan dihapuskan, arahan ini biasanya tetap tinggal pada PC anda. Setiap kali anda run komputer anda cuba untuk menjalankan panduan ini, tetapi, kerana program yang berkaitan tidak boleh dijumpai, hal itu menyebabkan kesalahan registri. PC anda melakukan pekerjaan lebih banyak dari yang seharusnya dan hasilnya adalah significantly slower computer.

Salah satu cara terbaik untuk menguruskan ini adalah dengan alat kecil yang rapi dari sebuah syarikat yang berpusat di U.S yang disebut Advanced SystemCare Free 3. Program ini mengimbas, mengenalpasti, dan perbaikan kesalahan registri - menghasilkan komputer yang jauh lebih seperti itu ketika anda pertama kali membelinya.

Advanced SystemCare Free (dahulu Advanced WindowsCare Personal) mempunyai pendekatan satu-klik untuk membantu melindungi, memperbaiki, bersih, dan mengoptimumkan PC anda. Dengan lebih dari 100 JUTA kali aplikasi ini dimuat-turun sejak tahun 2006, aplikasi ini sangat hebat dan sudah memenangi anugerah, Advanced SystemCare adalah "must-have" alat untuk komputer anda. penyelenggaraan PC program yang sangat mudah digunakan; 100% tanpa spyware, adware, atau virus.

Download => Advanced SystemCare

Perkara kedua adalah Spyware and viruses

Spyware dan virus adalah software program yang dimuat di komputer anda tanpa pengetahuan atau izin. Mereka mempunyai pelbagai tujuan, termasuk:

  • Tukar enjin carian default di browser anda.
  • Penjejakan ke Web kebiasaan anda dan menunjukkan anda iklan yang disasarkan.
  • Menggunakan program e-mel anda untuk menghantar spam ke alamat e-mel lain.
  • Mencuri maklumat peribadi anda.

Kebanyakan spyware dan virus masuk ke dalam komputer kita melalui gambar-gambar yang kita download dari internet atau sebagai lampiran e-mel. Mereka cenderung mengambil banyak kuasa komputer(computing power) dan, sebagai hasilnya, secara amnya akan melambatkan komputer anda.

Peraturan mudah yang praktikal adalah jangan sesekali mendownload program perisian bebas daripada syarikat yang tidak anda kenal dan percaya, terutama screensaver, emoticon, dan sejenisnya. Selain itu, anda tidak boleh membuka lampiran apapun ke email kecuali anda 100 peratus yakin anda kenal dan percaya penghantar tersebut. Selain itu, pastikan anda mempunyai penghapusan perisian anti-virus/spyware baik berjalan pada bila-bila masa.

P/S:Ikuti saranan di atas dan PC anda akan menjadi cepat dan selamat.


0 komen:

Post a Comment